دسته‌بندی نشده

معرفی ساب ووفر

معرفی انواع ساب ووفر

انواع ساب ووفر ها

ساب ووفر به طور کلی می توانند به سه گروه تقسیم شوند:

  • اول ساب های قدرتی یا competition و یا spl
  • دوم ساب های کیفیتی یا SQ
  • سوم ساب هایی که بین این دو گروه اول دوم قرار دارند.

در ادامه بررسی هرکدام می پردازیم که سابهای مختلف اصولا به چه مقاصدی طراحی وساخته می شود تا در سیستمها استفاده شود.

ساب ووفر قدرتی SPL

این ساب ها، ساب ووفر موزیکال نیستند و از حدود هزار وات به بالا هستند و هر چه قویتر می شوند برای موزیک نامناسب تر می شوند، اساساً در این ساب ها اجرای صحیح فرکانس مهم نیست مهم ایجاد فشار بالاتر توسط صفحه ساب است!
از مشخصه های مهم آنها قوی تر بودن سیستم کنترلی مکانیکی qms هست به عنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سوراند پهن و گوشتی
  • اسپایدر های چند لایه
  • مولتی کوئل بودن: ۲ کوئل و در برخی موارد ۴ کوئل ،کوئل های دو اهم و یا کمتر و گاهی تا نیم اهم
  • بدنه و بسکت از جنس آلومینیوم دایکاست
  • مگنت های چند لایه و سنگین و گاها از جنس نئودیمیوم
  • کیفیت پایین مونتاژ
  • و غیره… نام برد.
  • ساب ووفر

کاربرد سیستم قدرتی ساب ووفرSPL چیست؟

این سابها که معمولا از لحاظ فیزیکی سایزی بزرگ دارند وبسیار پرقدرت هستند برای ایجاد فشار بسیار زیاد با فرکانسهای پایین که بیشتر در مسابقات و برای ثبت رکورد استفاده می شوند. از مشخصات این سابها سوراند بسیار پهنتر نسیت به سایر سابها -XMAX بالا – مگنتهای چند لایه – ترمینالهای مخصوص اتصال سیمهای قطور -بدنه از جنس دایکاست -وغیره …است.

بطور معمول این سابها ویبره بیشتری نسبت به سایر سابها دارند وبرای اجرای موسیقی زیاد مناسب نیست و نسبت به توان بیشتری هم پیدا می کنند.

بهترین ساب ووفر قدرتی SPL

معمولا این ساب ها از تکنولوژی بالایی بهره نمی برند و ساختاری مشابه دارند احتمالا تا به حال شاهد ساب هایی بوده اید از برندهای مختلف که بسیار شبیه به هم هستند و قاعدتا ساخت چین نیز می باشند، اما نمونه هایی هم هستند که با کیفیت ساخت بالا و تولید کشور صاحب برند باشند.
از نکات بارز این دسته ساب ووفر این است که بسیار نیازمند باکس هستند و به نوعی وابسته به باکس هستند، کار کردن و درایو کردن این ساب ها خیلی آسان نیست و نیازمند تجربه و علم کافی در حیطه spl می باشد در غیر این صورت اسپایدر ساب سریع حالت فنریت خود را از دست داده و صفحه و سیم پیچ پایین تر از جایگاه اصلی قرار می گیرد و این یعنی کاهش راندمان.

اگر ساب spl دارید به اسپایدر آن نگاهی بندازید اگر افت کرده مشکل باکس دارید. خیلی از برندهای معروف دنیای کارادیو ساب ووفر spl یا تولید نمی کنند و یا فقط در حد نمونه دارند برندهای مثل پایونیر کنوود آلپاین اودیسون و غیره… حتی برندهایی هم که سابقه درخشانی در تولید ساب دارند نیز به خاطر بازار محدود جهانی و تقاضای کم از این نوع ساب کمتر سراغ آنها می روند برندهایی نظیر KIKER MTX JBL و از طرفی شرکت‌هایی هستند که تخصص در ساخت این ساب ها دارند برندهایی نظیر گرندزیرو  الفارد دیجیتال دیزاین و… را می توان نام برد.

این نوع ساب در کشورهای لاتین مثل برزیل و کلمبیا و تا حدودی در روسیه و همچنین در کشور خودمان طرفداران پَرو پا قرصی دارند. آنچه که مشخص هست این نوع ساب ها خیلی برای شنیدن موزیک خوب نیست و هیچ هماهنگی و همخوانی با کامپوننت ندارند اما وقتی با میدرنج و سوپر تیوتر های SPL هماهنگ می شوند صدای بسیار بلندی تولید میکنند که خوب طرفداران زیادی هم دارد!

ساب ووفرهای کیفیتی SQL

نوع دیگری از ساب ووفر که در این مقاله مورد بررسی و تحلیل قرار می دهیم ساب ووفر هستند که به کیفیت یا SQ مشهور هستند، این نوع ساب ها در خیلی موارد دقیقا نقطه مقابل ساب های SPL قرار دارند.

  • ساب های قدرتی بیشتر بروی سایزها ۱8 و ۱5 و کمتر بروی ۱۲ اینچ تمرکز دارند، این ساب ها اصلا سایز ۱۵ ندارند و غالبا سایز۱۰ هستند و گاهی نیز در سایز ۸ اینچ تولید میشوند
  • معمولا ساب های کیفیتی توانی زیر ۵۰۰ وات دارند
  • کیفیت ساخت بسیار بالا و مثال زدنی دارند
  • کویل فقط ۴ اهمی و تک کوئل
  • مواد اولیه بسیار باکیفیت و خوش ساخت
  • کوئل با قطر سیم پیچ زیاد، از اِلِمان های عمومی این ساب هاست
  • سیستم کنترلی این ساب ها بر اساس کنترل الکترونیکی qes استوار است پس هیچ گاه در اثر کارکرد زیاد کیفیت ساب افت قابل ملاحظه ای نخواهد کرد.

کاربرد ساب ووفر کیفیتی ماشین

این ساب ووفر که بطور معمول در سایز10و12 اینچ تولید می شود برای سیستمهای کیفیتی استفاده می شود. و در ساخت آنها از مواد مرغوب که معمولا هم گران است استفاده می شود تا پارامترهای مطلوبتری را بتوان از لحاظ فنی ایجاد کرد و در نهایت دقت ساب برای اجرای نتهای موسیقی دقیقتر می شود این سابها معمولا در باکسهای سیلد استفاده می شود. و قدرت خیلی بالایی ندارند ومعمولا از سابهای SPL ارزانتر هستند از نمونهای این سری می توان به TS-W12PRS اشاره نمود.

خرید بهترین ساب ووفر کیفیتی خودرو

همیشه این ساب ها ساخت کشور اصلی و صاحب برند هست، نکته جالب اینکه این محصولات به نوعی پرچمدار و نشان و امضا شرکت‌های تولید کننده به حساب می‌آید به همین خاطر از بالاترین سطح ممکنه استانداردها برخوردارند و در خیلی موارد خود استاندارد جدیدی ارائه می دهند به همین خاطر این ساب ها هیچ وقت شبیه هم نیستند و هر کدام طرحی و تکنولوژی خاص خود را دارند.

شرکتها در ساخت این ساب ووفر زیاد به فکر هزینه تمام شده نیستند به همین خاطر این ساب ها همیشه گرانند و تولید محدود دارند، گاهی آنقدر گران که خرید آن را برای هرکسی امکان پذیر نیست، این ساب ها بسیار دیر اپگرید و بروز می شوند و گاهی چندین سال تکرار می شوند.

با توجه به اینکه ۱۰ اینچ هستند اما به مانند یک ساب ووفر ۱۵ قابلیت پخش فرکانس های پایین را دارند و کنترلی در حد ووفر ۶ اینچ دارند. این ساب ها نیز شدیدا متکی به باکس هستند و برعکس ساب های قدرتی که نیازمند باکس پورتد هستند این ساب ها الزام به باکس سیلد دارند.

این ساب ها با دقتی همانند ساعت هایی دست ساز سوئیسی وفادار به موزیک هستند و به بهترین نحو فرکانس را اجرا می کنند، استفاده از مگنت نئودمیوم در این ساب ها رایج هست و هم توسط برخی از کمپانی ها به طور سنتی تولید می شوند مثل پایونیر و اودیسون هلیکس و…

از ایرادات عمده آنها گران بودن و به راحتی در درسترس نبودن و وابسته بودن به ست آمپلی و کامپوننت معرفی شده توسط شرکت، می توان نامبرد و دست آخر اینکه بیان کلمه High End به این محصولات بسیار بجاست ( به مقاله های اِند مراجعه کنید)

ساب ووفر متوسط قدرتی و کیفیتی

این گروه که بیش از ۸۵% ساب های موجود در بازار رو شامل می شود طیف وسیعی از مشخصات و پارامتر ها و اِلِمان ها رو در بر می گیرند و در عین حال هیچ تعریف و مرز مشخصی برای آنها وجود ندارد، تمام شرکت‌هایی که در صنعت کارادیو فعالیت دارند ساب هایی دارند که در این گروه طبقه بندی بشوند، این ساب ها در واقع بین ساب های کیفیتی و قدرتی قرار دارند.

یک طیف گسترده که ملغمه ای از هر دو گروه هستند:

  • از پایین ترین سطح توان ۱۵۰ وات تا حدود ۱۲۰۰ وات
  • بدنه از پلاستیک و فایبرگلاس تا دایکاست و فلزی
  • جنس صفحه از کاغذ و پروپیلن تا کولار و پلاستیک
  • از چهار اهم تک کویل تا دو اهم دو کویل
  • از ۸ و۱۰ اینچ تا ۱۲ و ۱۵ اینچ
  • ساب ووفر
  • هیچ مرز و محدوده ای ندارند شاید تنها دسته بندی و تفاوتی که در این بین می توان قائل شد نزدیکی و سوق پیدا کردن به کیفیت و یا قدرت باشد هرچه به سمت قدرت میل میکنند مشخصات ساب های spl رو میگیرند (توان بالا – بسکت دایکاست – اهم پایین) و هر چه به کیفیت میل دارند مشخصات و خلق و خوی ساب های SQ را می گیرند (سایز کوچک -کویل چهار اهمی و غیره…)

کاربرد ساب ووفر متوسط

این سری از ساب ووفر که معمولا ارزانتر از دو سری قبلی است از مواد اولیه نسبتا ارزانتر ساخته می شود ومصرف عمومی بیشتری دارد و از تنوع بیشتری در بین سابها برخوردار است این سابها از همه لحاظ   متوسط هستند ودر میان دو سری قبلی قرار می گیرند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *