دسته‌بندی نشده

روش تشخیص کارت گرافیک نو و کار کرده

تشخیص کارت گرافیک فیک

بررسی کردن براکت کارت گرافیک

به براکت کارت گرافیک توجه کنید. زمانی که کارت گرافیک توسط براکت به کیس با پیچ بسته میشه بالای براکت یک ردی ایجاد میشه که این رد نشونه دست دوم بودن کارت گرافیک هست.تشخیص کارت گرافیک

توجه کردن به فن کارت گرافیک

 به فن کارت گرافیک توجه کنید. وقتی کارت گرافیک استفاده میشه روی پره های فن خاک گرفته میشه که این خاک نشونه دست دوم بودن کارت گرافیک هست.

دقت کردن به اسلات کارت گرافیک

به اسلات کارت گرافیک توجه کنید. زمانی که کارت گرافیک روی اسلات PCI قرار میگیره رد هایی روی اسلات ایجاد میشه که نشونه دست دوم بودن کارت گرافیک هست. البته این رو ذکر کنیم خیلی وقتا کارت گرافیک های آکبند هم امکان داره این خط ها رو به صورت ناچیز داشته باشند این به این معنی هست که کارت گرافیک یک بار در کمپانی اصلی تست شده و دلیل بر دست دوم بودن کارت گرافیک نیست.

بررسی کردن پورت های خروجی کارت گرافیک

 به پورت های خروجی تصویر توجه کنید. زمانی که کابل مانیتور رو به این پورت ها متصل می کنیم در حاشیه اون ها خط هایی ایجاد میشه که این خط ها نشون دهنده دست دوم بودن کارت گرافیک هست.

ویژگی‌های ظاهری کارت گرافیک غیر اورجینال

تولید کنندگان قطعات تقلبی تمام سعی خود را می‌کنند تا ظاهر کارت گرافیک غیر اورجینال مشابه کارت‌های گرافیک اورجینال باشد. اما معمولاً این کارت‌های گرافیکی NO NAME هستند و نام هیچ شرکت یا برندی روی آن ثبت نشده است. ساده‌ترین راه برای تشخیص کارت گرافیک تقلبی توجه کردن به بسته بندی یا درج شدن نام شرکت تولید کننده یا برند معتبر است.

بررسی میزان RAM کارت گرافیک

یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص کارت گرافیکی غیر اورجینال بررسی میزان حافظه است. کارت گرافیک‌های تقلبی نسبت به کارت‌های اصلی حافظهٔ کمتری دارند و اغلب کارت‌های 16 و 32 مگابایتی به جای کارت گرافیک 64 یا 124 مگابایتی مورد استفاده به فروش می‌رسد. اما اگر خریدار این مورد را بررسی کند، خیلی راحت می‌تواند به اصل یا تقلبی بودن کارت گرافیک پی ببرد. کارت گرافیک‌های اصل مربوط به شرکت‌های معتبر مانند ASUS، MSI، PIN و Gigabyte هستند.

بررسی تنظیمات کارت گرافیک

برای بررسی اورجینال یا تقلبی بودن کارت گرافیک می‌توانید تنظیمات کارت گرافیک را بررسی کنید.

بهترین راه برای بررسی میزان حافظه کارت گرافیک و شرکت تولید کننده این است که مراحل زیر را دنبال کنید.

  • ابتدا وارد قسمت control panel شوید و پنجرهٔ Display را باز کنید.
  • در ادامه گزینهٔ setting را انتخاب کنید.
  • پنجرهٔ advanced را باز کنید و در قسمت adapter نام کارت گرافیک و شرکت تولید کننده و حافظه را مشاهده کنید.

مشخص شدن مدل کارت گرافیک با run

یکی از راه‌های فهمیدن مدل کارت گرافیک و مقدار حافظهٔ آن استفاده از run است. برای این کار باید در پنجرهٔ run عبارت dxdiag را تایپ کنید؛ فرقی نمی‌کند از حروف کوچک استفاده کنید یا از حروف بزرگ، پس نگران این مسئله نباشید.

پنجرهٔ جدیدی با دو گزینهٔ YES و NO برای شما باز می‌شود که شما باید گزینهٔ NO را بزنید و در بین تب‌هایی که باز می‌شود به قسمت displsy مراجعه کنید. با ورود به قسمت device می‌توانید مشخصات کارت گرافیک را مشاهده کنید و به اورجینال بودن پی ببرید.

نام شرکت سازنده و حافظهٔ کارت گرافیک در این قسمت مشخص است که در تشخیص کارت گرافیک غیر اورجینال به شما کمک می‌کند.

استفاده از برنامهٔ GPU-Z

برنامهٔ معتبر GPU-Z این قابلیت را دارد که کاربر را از غیر اورجینال بودن کارت گرافیک مطلع کند. هنگام استفاده از کارت گرافیک تقلبی این برنامه قبل از نام کارت گرافیک واژهٔ FAKE را درج می‌کند، همچنین یک نشان زرد رنگ در کنار صفحه را نشان می‌دهد.

چرا نباید کارت گرافیک غیر اورجینال بخریم؟

به نظر می‌آید که این سؤال بسیار ساده است و پاسخ روشنی دارد، اما واقعیت این است که برخی از کاربران تحت تأثیر برخی از فروشنده‌ها قرار می‌گیرند و گمان می‌کنند با این کار در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کنند یا اینکه کارت گرافیک غیر اورجینال مدت زمان قابل قبولی بازدهی مناسبی خواهد داشت.

اما به شما پیشنهاد می‌کنیم فقط از برندهای معتبر خرید کنید و هیچوقت سراغ برندهایی که مورد تأیید سازنده AMD و NVDIA نیست خودداری کنید؛ زیرا کارت گرافیک تقلبی ضمانت نامه ندارند و با بروز مشکل تنها راهی که پیش رو دارید این است که کارت گرافیک کنار بگذارید و برای خرید کارت گرافیک نو اقدام کنید.

حتی لازم است به این نکته هم توجه کنید که برخی محصولات تقلبی با گارانتی تقلبی عرضه می‌شود، پس تمام نکات لازم برای خرید محصولات اصل را رعایت کنید. چون درصورتی که کارت گرافیک فقط با درایور ارائه شده با محصول کار کند، اصل بودن آن جای تردید دارد و باید بررسی شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *