دسته‌بندی نشده

انواع صابون

انواع صابون

انواع صابون

صابون، یک کالای اساسی برای هر خانه است. محصولات تولید کننده های صابون، همگی از اساسی ترین عناصر بهداشت شخصی هستند. کلمه “صابون” به طور کلی، یادآور تصاویری از صابون های حمام معمولی ای را که برای شست وشو استفاده می کنیم در ذهن است، اما انواع مختلف دیگری از صابون نیز وجود دارد.

صابون، نمکِ اسیدهای چرب است. صابون ها فقط به عنوان مواد پاک کننده ای که همه ما برای بهداشت شخصی خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم، نیستند؛ با آنها می توان تقریباً هر سطحی را تمیز کرد. صابون ها را بر اساس نوع استفاده و نوع سطوحی که برای تمیز کردن استفاده می شوند، طبقه بندی می کنند.

تاریخچه صابون:

صنعت صابون سازی به حدود ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد. در حفاری‌های بابل باستان، استوانه هایی سفالی پیدا شده است که حاوی موادی صابون مانند، چسبیده به دیواره های داخلی آنها بودند. علاوه بر این، نوشته های خاص روی این استوانه ها، نشان می داد که برای تهیه صابون، خاکستر و چربی را با هم می‌جوشاندند.

در افسانه های روم باستان چنین آمده، کلمه صابون از کوه ساپو گرفته شده است، که مکانی مقدس و باستانی بود و آنجا، حیوانات را قربانی می کردند. چربی و خاکستر حیوانات در اثر باران شسته و در سواحل رود تبت جمع می‌شد. بعدها، زنانی که در آنجا لباس می شستند، متوجه می شوند که اگر در آن مکان خاص لباس ها را بشویند، لباس های تمیزتر می شود. پس برای اولین بار، آنجا بود که استفاده از صابون پدیدار شد.

در قرن هفتم، صنعت صابون سازی در ایتالیا و اسپانیا برای نخستین بار آغاز شد. آن زمان برای ساخت صابون، از چربی بز و خاکستر درخت راش استفاده می شد. با گذشت زمان، استفاده از صابون در شستشو، فراگیر تر شد. انگلیسی ها از قرن ۱۲ میلادی، شروع به ساخت صابون کردند. استفاده از صابون در انگلیس، در زمان سلطنت ملکه الیزابت اول، به بالاترین حد خود رسید.

بعدها ، وقتی مفهوم استحمام و بهداشت به طور کامل متداول شد، صابون های زیبایی نیز به گرمی مورد استقبال قرار گرفت. امروزه ما نمی توانیم هیچ گونه نظافتی را، اعم از نظافت شخصی یا نظافت خانه، بدون وجود صابون تصور کنیم.

انواع صابون:

آیا شما صورت خود را، با همان صابونی که برای شستن لباس خود استفاده می کنید می‌شویید؟ مسلماً نه، چرا؟ به دلیل اینکه می‌دانید انواع مختلف صابون ها، بسته به عملکردشان، متفاوت هستند. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چند نوع صابون وجود دارد و چه چیزی آنها را متفاوت کرده است؟ انواع مختلفی از صابون، بر اساس روش ساخت و هدف استفاده از آنها، وجود دارد.

انواع صابون بر اساس کاربرد:

  • صابون توالت
  • صابون های غیر توالت
  • صابون های گلیسیرین
  • صابون های شفاف

 صابون توالت و صابون حمام:

صابون های توالت و حمام، کاربرد آرایشی نیز دارند. اصطلاح “صابون توالت” و “صابون حمام”، معمولاً به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، آنها مانند هم نیستند و تفاوت های قابل توجهی بین آنها وجود دارد. با اینکه هر دو محصول در زمینه بهداشت شخصی استفاده می شود، اما در ترکیب آنها تفاوت وجود دارد. صابون های توالت چربی (Total Fatty Material (TFM)) بیشتری دارند.

هرچه چربی صابون بیشتر باشد، خاصیت تمیز کنندگی صابون نیز بیشتر است. چربی بالا، بدین معناست که صابون، اثر مرطوب کنندگی بالاتری خواهد داشت. صابون حمام، TFM کمتری دارد. از نظر نظافت، از صابون های توالت در سطح پایین تری قرار دارند. به طور کلی صابون های حمام را می توان صابون های سطح پایین دانست؛ زیرا مقدار TFM آنها در مقایسه با صابون های توالت نسبتاً کم است.

درجه ۱:

محتوای TFM در صابون های توالت درجه ۱ حدود ۷۶٪ است. این صابون ها می تواند صابون آسیاب شده، یا هموژنیزه و یا ترکیبی از این دو نوع باشند. صابون های درجه ۱ کف بسیار خوبی تولید می کنند و در رنگ های متنوعی ارائه می شوند و معطر هستند.

درجه ۲:

صابون های توالت درجه ۲ تقریباً ۷۰٪ TFM دارند. آن‌ها فشرده و دارای بافتی محکم و صاف هستند. می توانند سفید یا رنگی باشند. خاصیت روکش صابون های توالت درجه ۲ نسبتاً خوب است، اما به اندازه صابون های توالت درجه ۱ نیست. اکثر صابون هایی که در بازار موجود هست، صابون های درجه ۲ هستند.

درجه ۳:

صابون های توالت درجه ۳ مقدار TFM بسیار کمی، حدود ۶۰٪ دارند. این صابون ها دارای بافتی محکم و صاف هستند، اما خاصیت روکش آن‌ها در بین سه درجه صابون توالت دیگر، ضعیف تر است. به دلیل اسید کرزی سیلیک موجود، اغلب رنگی قرمز دارند. این صابون ها، حاوی مقدار زیادی مواد پرکننده و افزودنی هستند و قدرت پاک کنندگی آنها نسبتاً کمتر است.

صابون های توالت را می توان بر اساس کاربرد آنها، به دسته های زیر طبقه بندی کرد.

صابون لباسشویی:

صابون های لباسشویی، به صورت مایع، پودر و ژل در دسترس هستند. در گذشته، صابون ها از مواد طبیعی، مانند چربی بز و خاکستر چوب ساخته می شد. اما با افزایش تقاضا و کمبود مواد طبیعی، استفاده از مواد مصنوعی رایج شد. آنچه امروز برای شستن لباس‌ها در دسترس دارید، مواد شوینده است، نه صابون. مواد شوینده، حاوی موادِ فعال سطحی، یا مواد فعال کننده سطح هستند؛ که در همه صابون های لباسشویی وجود دارد.

خواص این مواد فعال کننده، بر اساس شرکت سازنده اش، متفاوت است. سورفاکتانت ها، وظیفه بیرون کشیدن و از بین بردن کثیفی ها و لک های لباس را بر عهده دارند. مولکول های این سورفاکتانت ها دو قطبی اند، یک قطب آن جذب آب می شود (قطب آب دوست) و قطب دیگر جذب کثیفی و لکه می شود (قطب چرک دوست). بدین ترتیب، مولکول سورفاکتانت خود را به کثیفی متصل می کند و با جریان یافتن آب، چربی و کثیفی از پارچه پاک می شود.

صابون های زیبایی:

همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، صابون‌های زیبایی، محصولات پاک کننده ای هستند که برای پاک کردن صورت استفاده می‌شوند. آنها متناسب با انواع مختلف پوست و شرایط پوستی موجود، انواع مختلفی دارند؛ پس باید صابونی متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید. صابون های زیبایی، برای کاهش آکنه و لکه های پوستی و افزایش نرمی پوست صورت، بسیار مناسب اند و پوست شما را مرطوب و آبرسانی می‌کنند.

طبق مقررات FDA (سازمان غذا و دارو)، یک محصول، باید صابون باشد، تا برچسب صابون داشته باشد. صابون محصولی است که از مواد طبیعی ساخته می شود. بنابراین، امروزه بیشتر محصولات پاک کننده موجود در بازار، در واقع مواد شوینده هستند. بنابراین، بیشتر محصولات پاک کننده موجود امروزه در واقع مواد شوینده هستند.

از این رو، بیشتر شرکت ها سازنده های مواد شوینده، نام محصول خود را “قطعه های زیبایی” (beauty bars) می نامند، تا “صابون زیبایی”. صابون های زیبایی به صورت قطعه شمش مانند، مایع شستشو، و ژل در دسترس هستند. آنها در رنگ ها و ترکیبات مختلف عرضه شده و بیشتر معطر هستند. کاربرد تمامی آن‌ها پاک سازی پوست و از بین بردن باکتری ها است.

صابون های نو (Novelty Soaps):

صابون های جدید، چیزی فراتر از مواد پاک کننده معمولی نیستند. آنها از نظر بصری جذاب هستند و به ویژه برای بچه ها سرگرم کننده اند. این صابون‌ها در رنگها، اشکال و طرح‌های مختلفی مانند اردک، پرنده، اتومبیل و غیره ساخته می‌شوند و می توان به عنوان وسیله ای دکوری در حمام، یا به عنوان وسیله ای برای تشویق و ایجاد انگیزه، برای کودکانی که علاقه به حمام رفتن ندارند، استفاده شوند. رایحه مطبوعی دارند و بیشتر دست ساز هستند. به دلیل تنوع رنگ، شکل و اندازه، اغلب هدیه داده می شوند.

صابون های مهمان (Guest Soaps):

این صابون ها، همانطور که از اسمشان پیداست، صابون هایی برای مهمان‌ها هستند. آنها از نظر بصری، در مقایسه با صابون های معمولی، زیباتر هستند و اندازه آنها کوچکتر است. نمونه این صابون ها را در اتاق های هتل می‌توان یافت. بسیاری از افراد ترجیح می دهند هنگام داشتن میهمان، صابون خاصِ مهمان را در حمام خود نگاه داشته و استفاده کنند. تنها هدف ساخت این صابون ها، ایجاد حس خوب در مهمان هاست. صابون های میهمان معمولاً به شکل گرد، پوسته ای یا گلی شکل ساخته می شوند.

صابون های ظرف شویی:

صابون ظرفشویی، مواد شوینده ظرف یا مایع ظرفشویی، نوع خاصی از صابون است که برای تمیز کردن ظروف استفاده می‌شود. اکثر صابون های ظرف شویی، دارای مواد شیمیایی قوی هستند که نباید با پوست تماس پیدا کنند. آنچه این صابون ها را، از صابون های معمولی و جدا می کند، وجود مقدار بسیار زیادی ماده فعال کننده سطح است. صابون های ظرفشویی برای تمیز کردن لکه های ظروف و ازبین بردن روغن و چربی، بسیار مناسب اند.

این صابون ها، کف زیادی تولید می کنند. بعضی از آن‌ها حاوی مواد کنسانتره هستند که نیاز به رقیق شدن در آب دارند، و برخی دیگر، خود بصورت رقیق شده اند. بیشتر صابون های ظرفشویی، حاوی موادی مانند لیمو و نعناع هستند که پس از شستن ظرف ها، عطر و بویی تازه برجای می گذارند. روغن و کثیفی روی ظروف، با این صابون ها و آب گرم، بهتر تمیز می‌شوند.

صابون های دارویی:

صابون های دارویی، حاوی مواد مخصوص هستند که برای درمان یک یا چند مشکل پوستی در نظر گرفته شده اند. انواع مشکلات پوستی را مانند آکنه، جوش های سرسیاه، جوش، راش، مسدود شدن منافذ پوست و عفونت های قارچی و باکتریایی را می‌توان با صابون ها درمان کرد. مواد تشکیل دهنده صابون های دارویی بسته به عملکردشان، متفاوت است. انواع مختلفی از صابون های دارویی وجود دارد که برای بهبود مشکلات پوستی تهیه شده اند. چند نمونه از آن‌ها را باهم بررسی می‌کنیم.

صابون های آنتی باکتریال:

دلیل نام گذاری این صابون‌ها، این است که آن‌ها، حاوی ترکیبات ضد باکتریایی مانند تریکلوزان، تریکلوکاربان، PCMX، تتراسدیم EDTA و … هستند و برای پوستی که تحت تأثیر عفونت های باکتریایی قرار گرفته‌اند، در نظر گرفته شده اند.

صابون های ضد قارچ:

این صابون‌ها حاوی عوامل ضد قارچی برای مقابله با عفونت های قارچی پوست هستند. آنها حاوی عصاره گیاهان دارویی ارگانیک، روغنه‌ای اساسی، ویتامین E، گوگرد، گلیسیرین طبیعی، روغن درخت چای، اکسید روی و غیره هستند.

صابون های دارویی برای مشکلات پوستی:

علاوه بر عفونت های باکتریایی و قارچی، پوست مستعد ابتلا به مشکلات دیگر پوستی نیز هست. منافذ مسدود شده، سلولیت اضافی یا حتی خشکی بیش از حد پوست از جمله این موارد است. یکی از رایج ترین بیماری های پوستی آکنه است؛ و صابون های دارویی زیادی برای درمان آکنه وجود دارد. این صابون ها دارای عصاره Neem و گیاهان دیگری هستند، که می توانند التهاب پوست را تسکین دهند. اگر از یک بیماری پوستی خاص رنج می برید، توصیه می کنیم برای نتیجه گیری بهتر، صابون دارویی متناسب با مشکل خود را انتخاب کنید.

صابون های غیر توالت:

صابون های غیر توالت، صابون هایی هستند که برای تمیز کردن آلودگی های بسیار زیاد و سنگین استفاده می شوند. از این صابون ها، برای از بین بردن لکه های سخت و چربی استفاده می شود. آنها بیشتر به صابون های لیتیوم معروف اند و از نمک لیتیوم یک اسیدِ چرب تشکیل شده اند.

صابون های توالت، در نظافت خانگی استفاده می شوند و صابون های لیتیوم، از چربیِ لیتیوم تشکیل شده اند. گریس لیتیوم، از مخلوط شدن صابون لیتیوم و روغن تشکیل شده و به عنوان ماده روان کننده و غلیظ کننده استفاده می شود.

 صابون های گلیسیرین:

صابون های گلیسیرین، یکی از مرطوب کننده ترین نوع صابون ها هستند و لطافت خاصی به پوست می‌دهند. این نوع صابون پوست را مرطوب می کند و برای انواع پوست ها مناسب است. صابون های گلیسیرین می توانند پوست شما را مرطوب و سالم نشان دهند.

این صابون ها ۱۰۰٪ طبیعی هستند و همین امر آنها را برای پوست های حساس مناسب می کند. افرادی که پوست حساسی دارند، غالباً شکایت می‌کنند که صابون های دیگر پوستشان را خشن و خشک می‌کند یا مشکلات پوستی آنها را بدتر می کند. این به دلیل وجود مواد شیمیایی مصنوعی در صابون ها است. این صابون، حتی برای حساس ترین پوست‌ها نیز مناسب هستند. حتی اگر مشکلات پوستی جدی مانند پسوریازیس یا اگزما دارید، صابون های گلیسیرین برای شما معجزه می کنند.

گلیسیرین ماده ای مرطوب کننده است و باعث جذب رطوبت می شود. در نتیجه، هنگام استفاده از صابون گلیسیرین، نه تنها پوست شما مرطوب می شود، بلکه رطوبت نیز به طور کامل در آن حفظ می‌شود؛ چندین ساعت هیدراته می ماند و پوستتان تازه و لطیف به نظر می‌آید. اگر به طور مرتب از صابون گلیسیرین استفاده کنید ، پوست شما همیشه نرم و لطیف خواهد بود.

صابون های شفاف:

بر خلاف صابون های معمولی، این صابون ها کاملا شفاف و واضح هستند. به جای مخلوط کردن مواد صابون در آب، آن‌ها را در یک محلول گرم الکل مخلوط می کنند. ذراتی که در الکل حل نشده باقی مانده، فیلتر شده و صابونی شفاف تشکیل می شود. هنگام تشکیل صابون های شفاف، فیلتراسیون ذرات حل نشده، باید با احتیاط زیاد انجام شود؛ زیرا بر خلاف صابون های معمولی، این ذرات را نمی توان در یک توده مات پنهان کرد.

الکل از طریق فرآیند تقطیر، از مخلوط جدا می شود، تا زمانی که بقایای باقی مانده، تشکیل یک توده جامد را دهند. صابون های شفاف بسیار سخت هستند و به سختی کف می کنند. صابون های شفاف، به اندازه صابون های دیگر مرطوب کننده نیستند، اما برای پوست چرب و آکنه بسیار مفید اند؛ زیرا الکل موجود در صابون، در طول فرآیند، صابون را خنثی می کند. این صابون ها لغزنده هستند و می توانند به چندین شکل تراشیده شوند

.

انواع صابون ها بر اساس فرم:

صابون ها فقط بر اساس کاربردشان طبقه بندی نمی شوند. آنها همچنین می توانند بر اساس فرم دسته بندی شوند. در ادامه، انواع مختلف صابون را بر اساس فرم آنها بررسی می کنیم.

صابون های دست ساز:

صابون های دست ساز در مقایسه با صابون های تولیدی، قیمت کمتری دارند. آنها به صورت قطعه های کوچک از مواد طبیعی ساخته می شوند. این صابون ها کاملا طبیعی اند، زیرا فقط حاوی مواد طبیعی و ارگانیک هستند. آنها از روغن‌های پایه مانند روغن پالم، روغن زیتون، روغن نارگیل و یا روغن درختان تهیه می‌شوند.

این مواد، غنی از آنتی اکسیدان، مواد مغذی و ویتامین هایی هستند که برای سلامت پوست ضروری اند. صابون های دست ساز، برای پوست شما لطیف تر و امن تر هستند. از آنجایی که هیچ گونه ماده شیمیایی قوی و مصنوعی ندارند، برای افراد با پوست حساس نیز بسیار مناسب اند.

صابون های تخته ای:

“صابون تخته ای” اصطلاحی است که به همه ی صابون های قالبی می‌گویند و شامل انواع صابون های زیبایی، صابون های حمام، و صابون های لباسشویی است.

صابون های مایع:

همانطور که از نام آن مشخص است، این صابون ها به صورت مایع در دسترس هستند. از آن‌ها برای روی بدن (شستشوی بدن) ، دست ها (شستن دست)، یا ظروف (مایع ظرفشویی) استفاده می‌شود. صابون های مایع همچنین ممکن است برای تمیز کردن کف (مواد تمیز کننده سطح) نیز استفاده شوند.

انواع صابون ها بر اساس مواد تشکیل دهنده:

صابون ها را می توان بر اساس ماده اصلی استفاده شده در آنها، به انواع مختلفی طبقه بندی کرد. انواع صابون ها بر اساس مواد تشکیل دهنده عبارتند از:

صابون های شیری:

صابون های شیری، از نرم ترین و لطیف ترین انواع صابون ها هستند. ماده اصلی تشکیل دهنده این صابون ها شیر است که نه تنها باعث تغذیه پوست می شود، بلکه لک های پوستی را نیز از بین می‌برد. بافت صاف و لغزنده ای دارند. صابون های شیری پوست را نرم و لطیف می کنند.

صابون های شیر بز معمول ترین و محبوب ترین نوع صابون شیر است. آنها به قدری نسبت به پوست نرم و لطیف هستند که استفاده از آنها روی پوست نوزادان توصیه می شود. پوست نوزادان بسیار حساس است و مواد شیمیایی معمول موجود در صابون های معمولی، می تواند پوست آنها را تحریک کرده و یا خشک کند. یک صابون خوب شیر بز، پوست کودک را به آرامی تمیز کرده و صاف و نرم می کند.

 صابون های طعم دار:

صابون های طعم دار، از عصاره گیاهان دارویی و گیاهان دیگر ساخته می شوند. آنها طعم های مختلفی مانند نعناع فلفلی، وانیل، جلبک دریایی، گیاه لیموترش، درخت چای و … دارند که با رایحه مطبوع خود، به شما احساس طراوت می بخشند. و علاوه بر این، بیشتر این صابون ها برای شرایط خاص پوستی استفاده می شوند

صابون‌های حیوانی:

همانند صابون های طعم دار که از مواد گیاهی ساخته می شوند، صابون های حیوانی نیز از چربی استخراج شده از حیوانات ساخته می شوند. چربی حیوانات برای تولید روغن گرم می شود. ماده اصلی تشکیل دهنده این صابون ها پودر سدیم است. بنابراین، صابون های حیوانی، مخلوطی از پیه حیوانات و روغن ها هستند.

صابون های لوکس:

صابون های لوکس، از مواد عالی مانند چوب صندل، بادام و شکلات ساخته می شوند و هر ماده، مجموعه ای از مزایای خاص خود را برای پوست دارد. از آنجایی که این صابون ها از مواد ممتاز و مجلل ساخته شده اند، گران قیمت هستند. با این حال، به دلیل گیاهی و طبیعی بودنشان، برای پوست بسیار مفید اند.

صابون های معطر:

صابون های معطر، برخلاف عطرهای ملایم صابون های معمولی، رایحه های تند و تیز و دلنشینی دارند. آن‌ها معمولاً در چشمه های معدنی، یا سالن های رایحه درمانی استفاده می‌شوند. علاوه براین، بعضی مردم نیز علاقمند به استفاده از این صابون ها برای شستن بدن به صورت روزانه هستند.

انواع صابون‌ها بر اساس روش ساخت:

روش های مختلفی برای تولید صابون وجود دارد. هر روش با روش دیگر متفاوت است و صابون تولید شده از هر تکنیک، دارای یک سری ویژگی های منحصر به فرد است.

روش ذوب و ریختن در قالب:

روش ذوب و ریختن، یک روش ساده و بدون دردسر است که می توانید از آن برای تهیه صابون‌های خانگی استفاده کنید. تمام آنچه برای تهیه صابون با روش ذوب و ریختن نیاز دارید یک صابون ساده از پیش ساخته شده است.

  • ابتدا صابون پایه را ذوب کنید تا کاملاً به شکل مایع دربیاید.
  • رنگ مورد نظر خود و سایر مواد از جمله گیاهان، روغنهای مورد علاقه و مواد مغذی را اضافه کنید.
  • همه مواد را در صابون ذوب شده مخلوط کنید.
  • مخلوط را در قالب دلخواه بریزید.
  • اجازه دهید خشک و سفت شود.

 روش پرس گرم و سرد:

در هر دو روشِ پرس گرم و سرد، از مواد اساسی برای ساخت صابون استفاده می شود. این روش صابون سازی، خالص ترین صابون ها را تولید می کند. در فرآیند صابون سازی، از آب قلیایی و آب استفاده می شود.

روش پرس گرم:

در روش فرآیند گرم، لازم نیست نسبت یون به روغن، دقیقاً مانند روش پرس سرد باشد، که این امر این روش را بسیار راحت تر و آسان تر می کند. نکته منفی این روش تهیه سریع صابون، این است که صابون های تولید شده از این روش، به اندازه روش پرس سرد، از نظر بصری زیبا و خوشایند نیستند و معمولاً به شکل گلوله ای اند. صابون های لباسشویی غالباً با روش پرس گرم تهیه می شوند.

روش پرس سرد:

روش پرس سرد، بهترین و زیباترین صابون ها را تولید می کند. روند صابون سازی کند است و از این رو، سازندگان صابون، وقت کافی برای ایجاد طرح ها و الگوهای زیبا بر روی صابون ها را دارند. بیشتر صابون های زیبایی که در بازار موجود اند، با استفاده از روش ساخت صابون پرس سرد تولید می شوند.

این روش صابون سازی، شامل بازسازی صابون هایی است که قبلاً ساخته شده است. فرآیند کلی این روش، خرد کردن صابونهای ساخته شده قبلی (یا به روش پرس گرم یا پرس سرد) و سپس ذوب کردن آنها و تبدیل مجدد آنها به صابون‌های تازه است. هر روش ساخت صابون، محاسن و معایب خاص خود را دارد. بنابراین، صابون های تولید شده از هر روش، از نظر کیفیت و زیبایی نیز متفاوت هستند.

مواد اولیه اساسی صابون‌ها

مواد اساسی ای که یک صابون معمولی از آن تشکیل شده عبارتند از:

  • آب قلیایی (Lye): واکنشی بین آب قلیایی و روغن صورت می‌گیرد و باعث تولید صابون می‌شود. دو نوع ماده شیری که در صابون سازی استفاده می شود، هیدروکسید سدیم و هیدروکسید پتاسیم است؛ که طی فرآیند صابون سازی، کل شیره‌ها مصرف می‌شوند.
  • آب: قسمت مهمی از دستور العمل ساخت صابون را تشکیل می دهد. قبل از مخلوط شدن آب غلیایی با روغن، محلول مورد نظر با آب مخلوط می شود.
  • رایحه: بیشتر صابون های موجود امروزه معطر هستند. بنابراین، یک ماده معطر در تهیه صابون ها استفاده می‎شود. معمولا از روغنهای معطر یا روغن‌های اساسی گیاهی برای افزودن رایحه به صابون استفاده می شود.
  • رنگ ها نیز یک جزء اساسی و مهم در ساخت صابون ها هستند. صابون‌های رنگی، از نظر بصری جذابیت بیشتری دارند و به همین دلیل است که رنگها و رنگدانه های مورد تایید FDA به صابونها اضافه می شوند.
  • مواد نگهدارنده: صابون های طبیعی که از روغن، شیر و آب ساخته شده اند، به مواد نگهدارنده احتیاج ندارند، اما مواد نگهدارنده اغلب به صابون های مایع اضافه می شوند.
  • پایه های صابون آماده: پایه های صابون ممکن است کاملاً طبیعی یا مصنوعی باشند. ترکیب آنها متفاوت است. پایه های صابون از موادی تشکیل شده است که برای ذوب شدن صابون قبل از ریختن آن در قالب لازم است.

صابون‌ها، نقشی مهم و انکار ناپذیر در زندگی امروز ما دارند و عنصری اساسی در تمام مراحل تمیز کردن هستند، خواه تمیز کردن خود یا تمیز کردن خانه ها، یا شستن لباس های شسته شده یا ظروف ما باشد. هر زمان که موردی برای تمیز کردن وجود دارد، صابون ها و شوینده ها، مواد پاک کننده ای هستند که ما از آنها استفاده می کنیم.

اکنون که با انواع صابون های موجود در بازار آشنا شدید، بهتر می توانید درک کنید که چرا برخی از انواع صابون ها، برای شستن صورت و استفاده روی پوست مناسب اند و برخی از آنها نیستند. اکنون می توانید بهتر تصمیم بگیرید که کدام نوع صابون کاری که در ذهن دارید، مناسب تر خواهد بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *