دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید انواع زین دوچرخه

زین دوچرخه

انواع زین دوچرخه 

تنوع انواع مختلف زین های دوچرخه بسیار زیاد است و بر اساس کاربرد، نوع دوچرخه سواری و همچنین نوع طراحی زین های دوچرخه در دسته بندی های مختلف جای میگیرند که در ادامه با انواع مختلف زین دوچرخه بیشتر آشنا خواهیم شد.

پهن

زین های پهن عرض بیشتری نسبت به زین های معمولی و باریک دارند و معمولا عرض آنها بیشتر از 20 سانتی متر می باشد.زین دوچرخه پهن برای دوچرخه سوارانی که عادت دارند بیشتر تایم رکاب زدن را بر روی دوچرخه بنشینند مناسب می باشد .

از ویژگی های زین پهن میتوان به ارتفاع آنها اشاره نمود که معمولا ارتفاعشان زیاد است و نسبت به سایر زین ها نرمی و راحتی بیشتری برای دوچرخه سوار به ارمغان می آورند.از کاربرد های زین های پهن میتوان به استفاده برای دوچرخه های ثابت، بانوان، افراد سنگین وزن و تمامی افرادی که به دنبال یک زین نرم و راحت هستند اشاره نمود.

باریک

باریک نسبت به زین های معمولی عرض کمتری دارند و عرض آنها کمتر از 15 سانتی متر میباشد .این مدل زین ها بیشتر برای دوچرخه سوارانی که عادت به ایستاده رکاب زدن دارند مناسب می باشد.زین های باریک معمولا کشیده تر بوده و ارتفاع کمتری دارند و درجه سفتی آنها نسبت به سایر زین ها بیشتر است.

از کاربرد های زین های باریک میتوان به استفاده برای دوچرخه سواران کورسی اشاره نمود که این دوچرخه سواران با توجه به این که عادت به نشستن بر روی صندلی دوچرخه ندارند تمایل دارند از زین های باریک استفاده کنند که خیلی دست و پا گیر نباشد.

زین کورسی

از جمله زین های باریک هستند که برای دوچرخه سواری در مسافت های طولانی مناسب می باشند و عرض آنها معمولا کمتر از 12 سانتی متر است.

از ویژگی های زین های کورسی میتوان به نحوه نصب آنها اشاره نمود که فاقد قفل می باشند و بر روی لوله زین های مخصوص به خود نصب میشوند و همچنین ارتفاع آنها کم است و به صورت قابدار طراحی شده اند که استقامت بالاتری داشته باشند.

زین کوهستانی

برای دوچرخه سواری راحت و نرم در مسیر های ناهموار طراحی شده است و از نظر ابعادی متوسط است به گونه ای که نه خیلی باریک است و نه خیلی پهن .با توجه به این که دوچرخه سواران کوهستان همواره از مسیر های ناهموار عبور میکنند، زین دوچرخه شان باشد نرم بوده و دارای یک سیستم تعلیق مناسب باشد بنابراین از ویژگی های زین های کوهستان میتوان به سوپاپ ها و فنر های آن اشاره نمود.

برخی از زین های کوهستان مجهز به حفره میانی هستند و به زین های چاک دار معروف میباشند.

زین بچه گانه 

ساده ترین نوع زین های موجود در بازار هستند و برای دوچرخه های سایز 12 مناسب مبباشند، این مدل زین ها با توجه به این که برای کودکان طراحی شده اند، ابعاد کوچکتری نسبت به دیگر زین ها دارند و در طراحی ظاهری آنها از رنگ های شاد و طرح های فانتزی استفاده شده است.

برخی از زین های بچه گانه در قسمت عقب زین دارای یک دسته هستند که به کمک آنها میتوان دوچرخه را راحتر جابه جا کرد.

مخصوص بانوان

مخصوص بانوان از جمله زین های پهن و با ارتفاع فوم زیاد است که متناسب با آناتومی بدن بانوان طراحی شده است.استفاده از زین های مخصوص برای بانوان از درد های کمر و ناحیه نشیمنگاه جلوگیری میکند و موجب میشود با راحتی و برای مدت زمان طولانی تری رکاب بزنند.

زین ثابت

زین هایی که برای دوچرخه ثابت مورد استفاده قرار میگیرد باید به اندازه کافی راحت باشند تا در حین رکاب زدن فشار کمتری به فرد وارد شود، زین های ثابت شباهت زیادی به دوچرخه های معمولی دارد اما توصیه میشود از زین های مخصوص دوچرخه ثابت استفاده کنید تا در نصب آنها به مشکل نخورید .زین های ثابت معمولا اختیاجی به سوپاپ و یا سیستم تعلیق و فنر بندی ندارند زیرا در دوچرخه های ثابت چالش عبور از مسیر های ناهموار را نداریم، آنچه که در زین ثابت اهمیت دارد این است که از نظر ابعاد با آناتومی بدن افراد سازگار باشد و به اندازه کافی نرم و راحت باشد.

زین چاک دار

مجهز به یک حفره میانی هستند که این حفره برای ایجاد گردش هوا تعبیه شده است و برای دوچرخه سواری در فصول گرم بسیار مناسب است زیرا از تعرق در فصول گرم جلوگیری میکند.

زین فنر دار

میتوانید احساس راحتی دوبرابر را تجربه کنید، در قسمت زیری این زین ها دو عدد فنر تعبیه شده است که با جذب ضربات وارد شده موجب میشود دوچرخه سوار راحتی بیشتری را در حین دوچرخه سواری تجربه کند.

زین قابدار

دارای یک پوشش مقاوم و مستحکم در قسمت زیری زین هستند که علاوه بر استحکام بیشتر زین باعث زیبا تر شدن آن هم میشوند.جنس قاب ها معمولا از پلاستیک نشکن است.

زین سوپاپ دار

مشابه زین های فنر دار هستند با این تفاوت که به جای استفاده از فنر، دارای سوپاپ های هوا هستند و از این طریق ضربات وارد شده را دفع میکنند.

متعلقات زین

قسمت مربوط به نسشتن دوچرخه علاوه بر زین دارای متعلقات دیگری هم است که تحت عنوان متعلقات زین دسته بندی میشوند و از جمله آنها میتوان به لوله زین، روکش زین، قفل زین و فلنچ زین اشاره نمود. که میتوانید تمامی آنها را به صورت یکجا خریداری نمایید.

نکته ای که در هنگام خرید زین و متعلقات باید به آن توجه داشته باشید این است که تمامی متعلقات زین باید از نظر ابعاد و نوع نصب با هم دیگر سازگار باشند، به عنوان مثال زین های حرفه ای که فاقد قفل هستند بر روی لوله زین های مخصوص به خود که به آنها لوله زین فک دار گفته میشود نصب میشود و نمیتوان از لوله زین های قفل دار برای آن استفاده کرد .

قطر لوله زین، نوع لوله زین (قفل دار و یا فک دار) و ابعاد زین از جمله مواردی هستند که در هنگام خرید زین و متعلقات آن باید به آن توجه داشته باشید.

روکش زین

یک کاور است که بر روی زین قرار میگیرد و از خراب شدن آن جلوگیری میکند و همچنین برخی از انواع روکش زین ها هستند که به صورت حرفه ای تر طراحی شده اند و باعث نرمی و راحتی بیشتر زین میشوند که این مدل روکش زین ها برای افرادی که زین های سفت و ناراحتی دارند بسیار مناسب است و میتوانند با یک هزینه کم ، زین خود را به یک زین نرم و راحت تبدیل کنند

فلنچ زین

که برای دوچرخه هایی با تنه جدید مورد استفاده قرار میگیرند و کاربرد آنها در تنظیم ارتفاع زین است.

در دوچرخه های معمولی و قدیمی تر سوراخ هایی برای قرار دادن پیچ و یا ضامن وجود دارد که به کمک آنها میتوان ارتفاع زین را تنظیم نمود، اما برخی از تنه های دوچرخه که اخیرا وارد بازار شده اند فاقد سوراخ بوده و نمیتوان برای تنظیم ارتفاع زین از پیچ و یا ضامن استفاده نمود که میتوان از فلنچ زین برای آنها استفاده کرد.

ضامن زین

قطعه کاربردی برای تنظیم ارتفاع است، برای دوچرخه های معمولی محل اتصال لوله زین و تنه به وسیله پیچ و مهره به هم دیگر وصل میشوند، بنابراین جهت تغییر ارتفاع نیاز است که پیچ ها رو باز و بسته کنید، اما به کمک این ضامن ها دیگر نیازی به باز و بسته کردن پیچ ها نخواهید داشت و تنها با یک اشاره انگشت میتوانید ضامن را باز کرده و ارتفاع زین را تغییر دهید و مجددا ضامن را ببندید.

لوله زین

یک قطعه میله ای ساده است که بر روی آن قرار داده میشود و انواع مختلف آن از نظر سایز (قطر لوله زین) و نحوه اتصال زین بر روی آنها، که ممکن است قفل دار و یا فک دار باشند با هم دیگر تفاوت دارند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *