دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید مانتوی زمستانی

مانتو زمستانی

مدل مانتو زمستانی

مدل مانتوهای زمستانی را می‌توان به دو گروه کلی مانتو مجلسی زمستانی و مانتو اسپرت زمستانی تقسیم کرد. در مانتو اسپرت زمستانی اولویت در ایجاد پوشش گرم و راحت است. در مانتو مجلسی زمستانی ایجاد پوشش گرم با ظاهری لوکس و زیبا در اولویت قرار دارد. بدیهی است که استفاده از تزئینات خاص برای جلوه بیشتر در مانتوهای مجلسی می‌تواند راحتی مانتو را تحت تأثیر قرار دهد.

انتخاب مدل، متناسب با موقعیت

قبل از این که در فروشگاه حاضر شوید و جذابیت انواع مانتو زمستانی شما را مجذوب خود کند؛ شرایط استفاده از مانتو را تعیین کنید. روشن است که مانتو مجلسی زمستانی برای مجالس رسمی و استفاده کوتاه مدت مناسب است و مانتو اسپرت زمستانی برای محیط کار و امور روزمره کارایی دارد. خرید هریک از آن‌ها به جای دیگری موجب پشیمانی و هدر رفتن پول شما خواهد شد.

جنس مانتو زمستانی

در طراحی و دوخت مانتو زمستانی از پارچه‌های متفاوت و متنوعی استفاده می‌شود. پارچه‌هایی مانند پارچه‌های پشمی، کتان ضخیم، پارچه‌های شمعی، الیاف مصنوعی و چرم از محبوب‌ترین این اجناس هستند.

هریک از موارد فوق ویژگی‌های خاص خود را دارند. پارچه‌های پشمی از گذشته تاکنون به عنوان بهترین گزینه برای زمستان محسوب می‌شوند. البته لباس‌های پشمی قدیمی مشکلاتی نظیر آب رفتن هنگام شستشو و ایجاد خارش بر روی پوست داشتند. ولی نمونه‌های اصلاح شده این پارچه مانند پشم مرینوس چنین مشکلاتی ندارند. گرچه بیشتر مردم فکر می‌کنند تمام پارچه‌های پشمی از پشم گوسفند تولید می‌شوند. در حقیقت این طور نیست.

انواع مختلف پارچه پشمی برای مانتو زمستانی

انواع مختلفی از پارچه پشمی وجود دارد. برخی از آن‌ها از حیوانات تهیه می‌شوند و برخی دیگر کاملا صنعتی تولید می‌شوند. در ادامه به چند مورد ازآن‌ها اشاره شده است.

  • پارچه‌های گران قیمتی مثل موهر و آنگورا از پوست خرگوش تولید می‌شوند.
  • پارچه کشمیر نیز که در تولید مانتو زمستانی کاربرد زیادی دارد هم از پشم لاما تولید می‌شود.
  • یکی از پرکاربردترین پارچه‌های پشمی نیز با عنوان فوتر با نمد در بازار وجود دارد.

پارچه فوتر

فوتر دارای نوعی بافت سنتی است که در آن از پشم گوسفند استفاده می‌شود. نکته جالب این است که فوتر علیرغم ظاهر زیبا، ضخامت و دوام زیاد، قیمت مناسبی دارد. در نتیجه بسیاری از انواع مانتو زمستانی با پارچه فوتر تولید می‌شوند. باید توجه کنید که پارچه فوتر با کیفیت‌های متفاوت تولید می‌شود. فوتر مرغوب علیرغم سبک بودن، ضخامت کافی برای ایجاد گرما را دارد و بافت آن در اثر فرسایش یا شستشو تغییر نمی‌کند

پارچه کتان مانتو زمستانی

پارچه کتان نیز به دلیل منشأ طبیعی، راحتی فراوان، زیبایی ظاهری و تنوع طرح و رنگ؛ طرفداران زیادی دارد. انواع مدل مانتو زمستانی کتان با استفاده از کتان ضخیم تولید می‌شود و در کنار آن با آستردوزی در تولید کت یا کاپشن دو لایه نیز از کتان استفاده می‌شود.

پارچه‌های شمعی

پارچه‌های شمعی به دلیل مقاوم بودن یکی از پرکاربردترین پارچه‌ها در تولید انواع کت، کاپشن و بادگیر هستند. این پارچه‌ها در رنگ‌های شاد و متنوعی تولید می‌شوند، شستشوی آن‌ها آسان است، دوام و استحکام زیادی دارند و عایق بسیار خوبی در برابر آب و باد هستند. تنها نقطه ضعف کاپشن های شمعی حجم دهندگی آنهاست که ابعاد شما را دو برابر می‌کند.

مانتو زمستانی باید عایق آب و باد و سرما

عایق بودن لباس یکی از مهم‌ترین بخش‌های راهنمای خرید مانتو زمستانی است. اگر این مانتو را برای حضور در فضای باز و زیر بارش‌های احتمالی این فصل نیاز دارید؛ حتماً باید لباسی تهیه کنید که ضد آب باشد. ولی اگر با ماشین رفت و آمد می‌کنید و احتمال گرفتار شدن زیر باران و برف برایتان کم است نیازی نیست ضد آب بودن لباس را در اولویت قرار دهید.

در مورد عایق باد و سرما نیز به طور کلی لباس‌های زمستانی باید بافت منسجمی داشته باشند که مانع از نفوذ هوای سرد شود. اگر مواد به کار رفته در تولید لباس زمستانی دارای منافذ زیادی باشد مناسب فصل زمستان نیست.

دیگر نکات راهنمای خرید مانتو زمستانی

گاهی به نظر می‌رسد هرچه لباسی ضخیم‌تر باشد برای زمستان مناسب‌تر است در حالی که تنها ضخامت لباس عامل تعیین‌کننده نیست. جنس برخی لباس‌ها به گونه‌ای است که ضخامت زیادی ندارند ولی گرمای کافی برای فصل زمستان را ایجاد می‌کنند.

درست است که گرم شدن و حفظ بدن در برابر سرمای فصل زمستان اولویت دارد ولی این امر نباید اصول اولیه انتخاب لباس مناسب را تحت تأثیر قرار دهد.
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که بر مبنای “هرچه گرم‌تر بهتر” لباس زمستانی خود را انتخاب می‌کنید با ما همراه شوید تا نکات جالبی را برای شما یادآوری کنیم.

لباس‌هایی با الیاف مصنوعی

به طور کلی الیاف مصنوعی گرمای بیشتری در مقایسه با الیاف طبیعی تولید می‌کنند. لذا اوّلین انتخاب برای زمستان، لباس‌هایی از این جنس هستند. حتّی لباس‌هایی که کاملاً مشابه نایلون هستند هم به دلیل قیمت مناسبی که دارند بسیار محبوب هستند.

ولی تولید گرما نباید موجب شود مضرات استفاده از الیاف مصنوعی را فراموش کنید. این گونه لباس‌ها در تماس مستقیم با بدن انسان مشکلات پوستی ایجاد می‌کنند. بنابراین حتّی در فصل زمستان نیز برای لباس زیر خود از لباس‌های نخی و پنبه‌ای استفاده کنید تا مانعی برای محافظت از پوست در برابر مواد مصنوعی ایجاد شود.

راحتی لباس

یکی از مهم ترین بخش‌های راهنمای خرید مانتو زمستانی راحتی است. اگر بدون برنامه‌ریزی تنها پوشیدن چند لایه لباس گرم و ضخیم را در برنامه خود قرار دهید با مشکل خنده‌داری مواجه می‌شوید. اغلب ما تصویری از کودکی شبیه آدم برفی در خاطرمان داریم. این بچه‌ها در زیر لایه‌های متعدد بلوز و پلیور و کاپشن گیر کرده و توانایی حرکت دادن دست‌ها و پاهای خود را ندارد.

حتّی بزرگترها هم گاهی فراموش می‌کنند این حجم از لباس‌های ضخیم و سنگین زمستانی چه میزان راحتی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته این مشکل در گذشته بیشتر رواج داشت. امروزه با توسعه صنعت پوشاک، انواع لباس زمستانی ظریف، سبک و البته بسیار گرم در بازار وجود دارد. پس هنگام خرید مانتو زمستانی در کنار ضخامت و گرمای لباس، راحتی آن را هم بررسی کنید.

تهویه مناسب

وجود تهویه مناسب از دیگر مواردی است که در انتخاب لباس زمستانی ممکن است مورد غفلت قرار گیرد. یک لباس پشمی ضخیم بدون هیچ گونه منفذی ممکن است برای حضور در فضای باز مناسب باشد. ولی وقتی در تاکسی نشسته‌اید و یا در محیط بسته‌ای قرار می‌گیرید می‌تواند آزاردهنده و خفقان‌آور باشد. ساده‌ترین راه این است که مانتوی زمستانی را انتخاب کنید که در موقع لزوم بتوان با باز کردن دکمه یا زیپ آن تهویه مناسبی برای بدن ایجاد نمود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *