دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید کولر آبی خوب

کولر آبی

راهنمای خرید انواع کولر آبی خوبی +بهترین کولر آبی چه مارکی خوبه

انواع کولر آبی قبل از اقدام به خرید کولر آبی باید به نکاتی دقت کنید تا بتوانید بهترین کولر آبی را خریداری کنید. عدم رعایت نکات خرید ممکن است قبض‌های سنگین و همچنین عدم خنک کنندگی مطلوب را داشته باشد. کولر آبی به دلیل قیمت و مصرف برق پایین تر بیش تر از کولر گازی مورد استقبال قرار می‌گیرد و با روش تبخیر آب و سرمایش تبخیری منجر به خنک شدن دمای محیط می‌شود.

پس به سراغ پاسخ به این سوال می‌رویم که کولر آبی چی بخرم؟ کولر آبی چه مارکی خوبه؟ بهترین برند کولر آبی چیست؟ کدام مارک کولر آبی بهتر است و سوال‌هایی که برای خرید ممکن است در ذهن شما مطرح شود، پس برای پاسخ به این سوالات تا انتهای خرید بهترین کولر آبی ما را همراهی کنید.

خرید بهترین انواع کولر آبی

در ایران کولر آبی به 5،7،12 هزار تقسیم‌‎بندی می‌شوند، هر چقدر توان کولر بیشتر باشد قدرت مکش هوا و ایجاد سرمایش نیز به همان نسبت بیشتر می‌شود. در هنگام خرید کولرآبی باید متناسب با فضای منزلتان انتخاب کنید چرا که ممکن است در صورت انتخاب نادرست انرژی و مصرف برق بالایی داشته باشد و خنکی مطلوب را نداشته باشد.

کولر آبی چه مارکی خوبه؟

خرید کولر آبی بهترین گزینه برای مناطقی که از نظر گرما در دسته گرم و خشک قرار می‌گیرند هستند. بهترین انتخاب است چرا که به دلیل قیمت مناسب و سازگاریی که با محیط دارند به جرات می‌توان گفت دارای محبوبیت بیشتری نسبت به سایر کولرها هستند. انتخاب بهترین کولر آبی ممکن است کمی گیج کننده باشد، به دلیل اینکه تنوع برند و مدل‎های زیادی در بازار وجود دارد، که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

کولرهای آبی ثابت

از زمان‌های قدیم روی پشت‌بام‌ خانه‌ها، داخل حیاط و یا در تراس آپارتمان‌ها، کولرهای بزرگی که رنگی آبی داشتن در ذهن همه نقش بسته‌اند. به این کولرهای بزرگ، کولر ثابت می‌گویند. این‌ها قابل جابه‌جا کردن نیستند و در صورتی که جایگاهشان را ثابت کنید، باید در همان وضعیت بمانند. این نوع کولرها را اغلب روی چهارپایه‌های فلزی قرار می‌دهند تا از زمین فاصله داشته باشند. پارچه‌ی برزنتی را به دهانه کولر وصل کرده و انتهای آن به کانال کولر متصل می‌شود.انواع کولر آبی

این کولرها به دلیل بزرگ بودن پره‌های ورودی هوا و همچنین قرارگیری در محیط‌های باز، اثر خنک‌کنندگی بسیار بالایی دارند. در صورتی که کولرهای آبی به موقع و به درستی سرویس شوند، در خنک بودن باد آن‌ها تاثیر بسیار مثبتی دارد.

انواع کولر آبی متحرک

این نوع کولرها برای محیط‌ های کوچک و مغازه‌ها مناسب هستند که نیازی به کانال‌ و لوله‌کشی آب ندارند. این کولرها را می‌توان در هر قسمت از ساختمان و یا اتاق قرار داد. سیستم عملکرد و ظاهر کولرهای پرتابل مانند نوع ثابت است، فقط ابعاد کوچکتری دارد. مخزن این کولرها به صورت دستی پر می‌شوند، اما امکان متصل شدن به شلنگ و شیر آب را نیز دارند.

کولرهای آبی پوشالی

قدیمی‌ترین کولرهای آبی، نوع پوشالی هستند. روند عملکرد کولرهای آبی به این شکل است که آب روی پوشال‌ها ریخته و جریان هوا از میان پوشال‌های خیس عبور کرده و هوای خنک ایجاد می‌شود.

بهتر است تعویض پوشال‌ کولر آبی هر سال انجام شود. زیرا بعد از گذشت زمان و تغییر شکل و خالی شدن برخی نقاط پوشال‌ها، راندمان خنک کنندگی در کولرهای آبی کاهش می‌یابد. یکی از معایب کولرهای آبی پوشالی، خاصیت جذب گردوغبار توسط پوشال‌ها و انتقال آن به فضای داخل خانه است.

مزایای کولر آبی پوشالی

  • مناسب برای مناطقی با آب و هوای خشک
  • قیمت ارزان تر به نسبت کولرهای گازی
  • هزینه تعمیر پائین در صورت نیاز
  • تولید نکردن گازهای گل خانه ای

معایب انواع کولر آبی پوشالی

  • افزایش هزینه به دلیل نداشتن کنترل اتوماتیک دما
  • نامناسب بودن برای مناطق شرجی و با آب و هوایی ساحلی
  • ساختار نامتقارن پوشال در هنگام خیس شدن آن، موجب اتلاف آب و در نتیجه افزایش هزینه می شود.
  • امکان ایجاد آلرژی و مشکلات تنفسی به دلیل داشتن ذرات ریز پوشال و همچنین جذب گرد و خاک
  • کاهش راندمان کولر به علت یکنواخت نبودن سطح پوشال و خشک ماندن قسمتی از آن
  • ضرورت تعویض هرساله پوشالها، زیرا در غیر این صورت گرد و غبار را به داخل هدایت می کنند.

کولرهای آبی سلولزی

بعد از کولرهای آبی پوشالی، نوع سلولزی وارد بازار شد. در این نوع کولرها به جای استفاده از پوشال، از پدهای سلولزی متراکم استفاده می‌شود.

ویژگی پدهای سلولزی نسبت به پوشال‌ها، بی‌نیاز بودن به تعویض سالانه است. هر پد سلولزی را می‌توان به مدت ۴ سال برای کولر استفاده کرد و با وجود تراکم بالایی که دارند، امکان ورود گردوغبار را به فضای داخلی کولر، پروانه، پمپ و در نهایت فضای داخلی خانه نمی‌دهد. این نوع کولرها بهترین گزینه برای مناطقی هستند که هوای آلوده‌ای دارند. تراکم و جنس این پدهای سلولزی موجب جذب آب بیشتری شده و این امر باعث می‌شود سرمای این کولرها بیشتر و یکنواخت‌تر باشد.

مزایا انواع کولر آبی سلولزی

  • به دلیل جذب آب بیشتر، 30 درصد خنک کنندگی بیشتری دارد
  • صدای کولرهای سلولزی کمتری دارند.
  • دارای استحکام بدنه زیادی است
  • پدهای سلولزی دارای خاصیت ضد قارچی هستند و از ورود باکتری و میکروب ها به فضای محیط پیشگیری می نمایند.
  • به دلیل ساختار یکنواخت و همگون، تمام قسمت های پوشال به طور یکنواخت خیس می شوند.
  • به دلیل داشتن ویژگی خودشویی. ایجاد رسوب دیرتر رخ می دهد، به همین دلیل عمر و ماندگاری پدها بیشتر می شود.
  • پدهای سلولزی از ورود گرد و غبار و آلودگی هوا به داخل محیط جلوگیری می کند. این خصوصیت برای افرادی مناسب است که مبتلا به مشکلات تنفسی می باشند.

معایب کولر آبی سلولزی

  • قیمت پدهای سلولزی از پوشال بیشتر است، اما به دلیل عدم نیاز به تعویض هرساله و عمر مفید 5 سال، مقرون به صرفه هستند.

قیمت انواع کولر آبی 7000

قیمت کولر آبی به ویژگی‌های مختلفی بستگی داردد و باید هر کدام از ویژگی ها بررسی شود تا بتوانیم هم خرید مناسبی داشته باشیم و هم از قابلیت تمام کولرهای آبی مطلع شویم. تا هنگام خرید متوجه باشیم که با توجه به نیازهایی که داریم، کدام یک از انواع کولرها، مناسب هستند:

  • ابعاد کولر
  • جنس کولر آبی
  • ظرفیت هوادهی کولر آبی
  • مصرف برق کولر

معایب انواع کولر آبی پرتابل

کولر آبی پرتاب کولرهایی هستند که نیاز به کابل کشی در منزل و محل کار را ندارند، به صورت یکپارچه کار می‌کنند، در کولر آبی پرتال به جای استفاده از پوشال از پد سلولزی استفاده می‌شود که پد سلولزی بازدهی خنک کنندگی بالاتری دارد و در مدل های مختلف رومیزی ، پایه دار هستند. مدل های قدیمی کولر آبی پرتال باید به صورت دستی اب را در داخل محفظه می‌ریختن اما کولرهای پرتابل جدید مجهز به شلنگ هستند و به صورت خودکار کار پر کردن محفظه از آب را انجام می‌دهند.

  • سر و صدای کولر آبی پرتابل به دلیل اینکه در خانه هستند ممکن است آزار دهنده باشد.
  • کولرآبی پرتال در هنگام کار ممکن است کمی گرما تولید کند و برای خنک کردن موتور باید سیستم تهویه مناسبی طراحی شود.
  • کولر آبی پرتال دارای مخزن آب هستند و آب اضافی داخل مخزن مرتبا باید خالی شود.
  • با افزایش حجم کولر وزن هم به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند.

مزایا کولر آبی پرتابل

  • عدم نیاز به کارشناس برای نصب کولر
  • امکان حمل و انتقال آسان به فضای مورد نظر
  • داشتن مخزن آب با ظرفیت مناسب. این خصوصیت برای زمانهای قطع آب، کاربرد زیادی دارد.
  • قابلیت تنظیم جهت باد به 4 جهت مختلف، در برخی از مدل ها این امکان به صور اتوماتیک است.
  • مصرف برق کمتر
  • چرخ دار بودن پایه های برخی از مدل ها

معایب انواع کولر آبی پرتابل

  • صدای زیاد کولر که ممکن است آزار دهنده باشد
  • برخی از مدلها دارای مخزن تخلیه آب اضافی می باشند که ممکن است در حمل کولر دردسر ساز شود.

نکات مهمی که قبل از خرید کولر آبی باید به آن توجه کنید

  • انواع کولر آبی ظرفیت و توان کولر آبی: در ایران معمولا مدل های 5، 7، و 12 هزار کاربرد زیادی دارند، این اعداد نشانگر میزان مکش کولر در زمان مشخصی است. هرچه این اعداد بیشتر باشد، قدرت مکش کولر بیشتر و در نتیجه قدرت سرما دهی بالاتری هم خواهد داشت.
  • کولر آبی پوشالی یا سلولزی: کولر آبی‌های پوشالی دردسرهای مخصوص به خود را دارند که می توان به تعویض سالیانه پوشال‌ها و پراکنده شدن پوشال در فضای اتاق و انتقال گرد و غبار و آلودگی به فضای اتاق اشاره کرد. این مدل از کولر حساسیت‌زا هستند و باکتری و قارچ‌هایی که روی پوشال آن‌ها جمع شده را در فضای اتاق پخش می‌کنند. پدهای سلولزی را نیاز نیست که هر سال تعویض کنید معمولا هر پنج سال یکبار تعویض می‌کنند. پدهای سلولزی نسبت به پوشال یکنواخت‌تر خیس می‌شوند که این خود باعث بالا رفتن راندمان سرمایشی می‌شود.

ادامه مطلب

  • انواع کولر ابی با توجه به نیاز کاربر: کولر آبی پشت بامی، بالکنی، پرتابل یا قابل حمل و مینی کولر آبی ثابت این کولرها بسیار بزرگ هستند. بنابراین باید بر روی پشت بام به صورت ثابت قرار بگیرند و به وسیله کانال کشی از هوای خنک آن ها بهره برد. کولر های آبی پرتابل یا قابل حمل قابلیت جابه جایی دارند و مخزن ان ها به وسیله دست‌ پر می شود. همچنین قابلیت وصل کردن شیلنگ آب را نیز دارند.
  • انواع کولر آبی توجه به بر چسب انرژی: برای صرفه جویی در مصرف برق کولرهای آبی خریداری کنید که دارای برچسب انرژی B به بالا هستند.
  • توجه به جنس و ضخامت بدنه: حتما کولر آبی تهیه کنید که جنس بدنه آن از ضخامت بالایی برخوردار باشد. این امر باعث می شود تا عمر کولر بیشتر و دیر تر پوسیده و سوراخ شود.
  • رنگ آمیزی بدنه کولر: دقت کنید رنگ پاشیده شده بر روی بدنه کولر از چسبندگی خوبی برخوردار باشد. توصیه می کنیم حتما کولر هایی خریداری کنید که رنگ آمیزی آن ها از نوع الکترواستاسیک یا مقاوم در برابر UV باشد.

برخی از فاکتورهای مهم انتخاب کولر آبی در زمان خرید

دهانه خروجی هوا

بر اساس نوع استفاده و فضای قرار گیری، کولرها دارای دو نوع خروجی هوا هستند؛ یکی خروجی از سقف کولر،که کانال کولر از بالا به کولر وصل شده و در بالکن به دلیل محدودیت فضا از آن استفاده می شود. نوع دیگر، دریچه کولر از بغل می باشد.

کنترول دما انواع کولر آبی

یکی از ویژگی های منحصر به فرد در کولر های آبی کنترل دمای محیط به واسطه ی ترموستات است. این ویژگی علاوه بر جلوگیری از کار مداوم کولر، در زمان تنظیم شده سیستم را خاموش می کند. به همید دلیل بر روی کاهش مصرف انرژی موثر است.

توان مصرفی کولر آبی

یکی از عوامل موثر در خنک کردن دمای محیط، انتخاب ظرفیت توان مناسب است، کولرهایآبی با توانهای مختلفی وجود دارند. هر چه توان کولرها بالاتر باشد قدرت خنک کنندگی آنها نیز بیشتر است.

شرایط دیگر مانند تعداد طبقات، متراژ محل، تعداد خروجی هوا، آفتابگیر بودن ساختمان و حتی ضخامت دیوار ها را نیز باید در هنگام خرید کولر در نظر گرفت. مثلا کولر آبی در سایز بسیار بزرگ، انرژی بیشتری را مصرف می کند.

امکانات جدید درانواع کولر آبی پیشرفته

تایمر :به کاربر امکان تنظیم روشن و خاموش شدن کولر را می دهد.

کلید حفاظت از جان : عملکرد این سیستم موجب حفاظت از جان افراد از خطر برق گرفتگی و آتش سوزی می شود.

سیستم خاموش کن اتوماتیک : برای اطمینان از حضور افراد در خانه، کولرهای آبی به سیستمی مجهز شده است در صورتی که طی 24 ساعت هیچ فرمانی به کولر داده نشود به طور خودکار خاموش شود.

سیستم نشانگر تعویض پوشال : این خصوصیت با روشن شدن چراغ اخطار زمان احتیاج به تعویض پوشال را نشان می دهد.

حالت اقتصادی :به واسطه ی این امکان هنگام روشن کردن کولر، در لحظه ی اول خنکی بیشتری تولید می کند و به مرور از میزان آن کم می کند. این ویژگی در مصرفه جویی انرژی، بسیار موثر است.

خاموش شدن پمپ آب : اگر تا یک ساعت پس از روشن شدن پمپ آب، موتور کولر روشن نشود، پمپ آب به طور اتوماتیک خاموش می شود.

سرعت های مختلف :کولرهای جدید دارای سه دور سرعت موتور هستند که هر کدام به طور جداگانه قابل تنظیم می باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *