دسته‌بندی نشده

آشنایی با انواع پیسوله بادی

انواع پیستوله بادی

معرفی پیسوله بادی

پیستوله بادی یا پیستوله رنگ ابزاری است که می توان به وسیله آن، رنگ و مواد دیگر همچون گازوئیل و قیر را مورد پاشش قرار داد. در این مقاله سعی داریم تا با آشنایی با انواع پیستوله بادی و کاربردهای آن شما را در خرید این محصول راهنمایی کنیم. این محصول با استفاده از عمل مکش و دمیدن هوا، سبب پاشش محتویات درونی خود می شود.

انواع پیستوله بادی

پیستوله رنگ پاش

این ابزار از پرکاربردترین پیستوله ها به شمار می آید و همان طور که از نامش پیداست، از آن جهت پاشش رنگ استفاده می شود. این محصول باعث افزایش سرعت و دقت نقاشان می شود.

گازوئیل پاش

این ابزار یک نمونه پرکاربرد دیگر از پیستوله ها به شمار می آید. این وسیله با نام روغن دان نیز شهرت دارد و از آن برای روغن کاری و گریس کاری سطوح در محیط های مختلف از جمله تعمیرگاه ها استفاده می شود.

قیر پاش

این وسیله به کمک یک کمپرسور هوا، قیرهای رقیق شده را می پاشد. این دستگاه در صافکاری خودروها کاربرد دارد.

سایه پاش

این ابزار برای اسپری کردن رنگ به صورت خط های باریک کاربرد دارد. در رنگ کاری چوب، فلزات و لوازم تزئینی از انواع سایه پاش استفاده می شود.

کنیتکس پاش

این وسیله قابلیت پاشش انواع مختلف کنیتکس به صورت ریز دانه، متوسط و یا دانه درشت را دارد و برای پاشش روی دیوار بکار می رود.

ایربراش (قلم رنگ پاش)

این ابزار کوچک ترین نوع پیستوله به شمار می رود که از آن جهت رنگ کردن سطوح کوچک و باریک استفاده می شود. در صنعت رنگ ماشین، هنگام ظریف کاری از این وسیله استفاده می شود. برای خرید انواع پیستوله بادی می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با فروشندگان ارتباط برقرار نمایید.

پیستوله سیفونی (کاسه زیر)

در این مدل، مخزن در زیر محصول قرار گرفته است و رنگ از طریق یک شیلنگ به سمت بالا و به داخل کشیده می شود. خروج باد از فضای باریک با سرعت زیاد، باعث ایجاد فشار نامتعادل و مکش می شود و رنگ را به سمت بالا می کشد. از این محصول جهت رنگ کردن ساختمان و نقاشی با رنگ اکرولیک و پلاستیک استفاده می شود.

پیستوله بادی ثقلی یا گرانشی (کاسه رو)

در این مدل، مخزن بر روی محصول قرار دارد و ماده داخل مخزن بر اثر وزن خود و با استفاده از نیروی گرانش یا جاذبه به داخل پیستوله هدایت می شود. این نوع ابزار نیاز به هوای فشرده کمتری دارد و از ضایعات کمتری برخوردار است. از این وسیله جهت رنگ کردن خودرو و سطوح چوبی استفاده می شود.

این سیستم نسبت به نوع سیستم سیفونی نیاز به هوای فشرده کمتری دارد و در نتیجه میزان ضایعات کمتری را نیز به دنبال دارد. از ویژگی های دیگر این مدل پیستوله می توان به زاویه ۴۵ درجه مخزن آن اشاره کرد. بدین ترتیب از این پیستوله می توان برای سطوح افقی و عمودی استفاده کرد.

پیستوله تحت فشار

منبع این مدل کاملاً درزگیری شده است و فشار موجود در داخل مخزن موجب بالا رفتن رنگ می شود. این پیستوله می تواند در دو حالت منبع متصل به آن و یا منبع جدا باشد. از این محصول جهت پاشش رنگ های غلیظ تر و رنگ های مولتی کالر استفاده می شود.

مزایای استفاده از پیستوله مخزن جدا

  • در نوع منبع جدای این محصول به دلیل جدا بودن مخزن، می توان از مخازن بزرگ تر استفاده کرد که این امر موجب افزایش سرعت و کاهش تعداد دفعات پر کردن مخزن می شود.
  • کاهش زمان و افزایش سرعت
  • به دلیل جدا بودن مخزن این دستگاه، آزادی عمل و قدرت مانور کاربر بیشتر می شود.

پیستوله بادی HVLP (حجم بالا – فشارکم)

این مدل دارای حجم بالا و فشار کم است. راندمان و بازده این نوع پیستوله بسیار بالا است و تا ۹۵ درصد نیز می رسد. به دلیل فشار کم، تمام ذرات رنگ یا مواد دیگر روی سطح می نشینند و مقدار کمی هدر می رود. در سیستم های دیگر به علت فشار بالا، ذرات پخش شده و مقدار زیادتری تلف می شود.

قیمت پیستوله رنگ

قیمت پیستوله بادی به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل، شرکت تولیدکننده با برند دستگاه است. معمولاً محصولات شرکت های شناخته شده تر، قیمت بالاتری نسبت به شرکت های جدیدتر دارند. قیمت پیستوله HVLP معمولاً کمی بیشتر از انواع دیگر پیستوله است.

چه پیستوله بادی بخریم؟ (راهنمای خرید پیستوله بادی)

  1. یکی از مهم ترین مسائل در خرید این محصول، نازل به کار رفته در آن است. نازل وظیفه خارج کردن رنگ و مواد مختلف را دارد. قطر نازل با توجه به نوع کار و نوع ماده ای که در مخزن است، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، از نازل با قطر ۱.۳ میلی متر برای رنگ کاری خودرو و از نازل هایی با قطر ۲.۱ میلی متر برای رنگ فضاهای عمیق تر استفاده می شود.
  2. یکی دیگر از مهم ترین مسائلی که باید به آن دقت داشته باشیم، راحتی در جابجایی پیستوله است. بسیاری از این محصولات دارای چرخ هستند و حتی بعضی از آن ها قابلیت حمل به صورت کوله را نیز دارند.
  3. به گنجایش مخزن در هنگام خرید نیز می بایست دقت شود.

ادامه مطلب پیستوله بادی

  1. قابلیت تمیز کردن آسان و راحت از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
  2. از مهم ترین مسائلی که باید به آن دقت داشت، قابلیت تنظیم فشار دستگاه است.
  3. همان طور که گفته شد، پیستوله ها در انواع مختلف تولید می شوند. به همین علت می بایست براساس ماده مورد نظر (رنگ یا ماده دیگر) و همچنین نوع پاشش، آن را انتخاب کنیم.
  4. از مهم ترین نکات خرید می توان به شرکت تولیدکننده دستگاه اشاره کرد. امروزه شرکت های زیادی به تولید این دستگاه می پردازند که از بهترین پیستوله بادی می توان به پیستوله بادی آیرون مکس، رونیکس، توسن، نووا، ساتا، کرون، زاناکو و بسیاری از برندهای دیگر اشاره کرد. برای خرید انواع پیستوله بادی می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

تفاوت پیستوله بادی HVLP با LVLP چیست؟

پاشش بالا با فشار هوای کمتر در HVLP، شبیه به یک پیستوله معمولی است. مزیت استفاده از این پیستوله، کاهش ضایعات پوشش و هزینه های رنگ است. معایب این پیستوله این است که سطوح ضخیم را پوشش نمی دهد.

LVLP یا Air Caps، پیستوله ای با حجم پاشش متوسط و فشار هوای کمتر است. این دستگاه حجم کمتری از هوا را می گیرد و فشار متوسط را تولید می کند. در اصل، نسبت به HVLP، از هوای کمتری استفاده می کند اما پاششی با فشار کمتر دارد.

در نهایت، بازده انتقال آن شبیه به پیستوله بادی HVLP و حدود ۶۰٪ است اما پاششی دقیق تر از HVLP را فراهم می کند. این موضوع می تواند مجموعه ای عالی برای لکه های چوب و پوشش های نازک باشد.

چرا فشار هوا در پیستوله رنگ اهمیت دارد؟

فشار هوای نامناسب می تواند منجر به خسارت و کاهش عمر مفید ابزار بادی شود. همچنین اگر فشار هوای کمپرسور باد نامناسب باشد، باعث بروز خسارت در دیگر ابزارهای بادی می شود.

فشار هوای ابزار بادی نباید خیلی کم و یا خیلی زیاد باشد. بهترین کار قبل از استفاده دستگاه، خواندن دفترچه راهنمای محصول بادی است. فشار باد مناسب پیستوله بادی بین ۳ تا ۴ بار است.

با توجه به اینکه پیستوله ها حداقل سه تنظیمه هستند، در نتیجه امکان تنظیم فشار هوای خروجی با استفاده از پیچ تنظیم فشار هوا امکان پذیر خواهد بود. اگر به‌ صورت هم‌ زمان از دو یا چند پیستوله استفاده شود، یک کمپرسور هوای ۵۰۰ یا هزار لیتری با فشار هوای ثابت ۸ بار نیاز است.

پیستوله ایرلس یا پیستوله های بدون نیاز به فشار هوا (Airless)

این مدل پیستوله برای اسپری کردن مایع داخل مخزن خود، از یک پمپ هیدرولیکی استفاده می کند. پمپ به کار رفته در این دستگاه در مدل های صنعتی بسیار بزرگ است و در پیستوله های خانگی، داخل دستگاه قرار می گیرد.

در این مدل پیستوله ها، رنگ توسط نیرویی که آن را از سوراخ ریز پیستوله می گذراند، به ذرات ریزتر تبدیل می شود. در این نوع هیچ هوایی با رنگ ترکیب نمی شود.

مزیت پیستوله بادی ایرلس

  • در رنگ این مدل پیستوله هیچ هوایی به کار نرفته است، به همین دلیل رنگی که توسط این دستگاه پاشش می شود خالص و فاقد هر گونه هوا است.
  • ضایعات و هدر رفتن رنگ در این نوع پیستوله کمتر است، چرا که در پیستوله هایی که با هوای فشرده کار می کنند، قسمتی از رنگ یا مایع که متشکل از هوا و رنگ است، در اطراف آن پراکنده می شود.
  • رنگ این پیستوله غلیظ تر است و تعداد دفعات کمتری باید سطح را رنگ زد که این باعث کاهش هزینه می شود.
  • امکان مانور و کار کردن کاربر بیش تر است.

تفاوت پیستوله برقی و بادی

پیستوله بادی و بیستوله برقی از پرکاربردترین ابزارآلات رنگ کاری به شمار می روند. در حال حاضر نوع بادی این محصول سهم بیش تری از بازار را در اختیار دارد.

در پیستوله برقی از یک موتور برای پاشش رنگ و مایع مورد نظر استفاده می شود به همین دلیل دارای فشار هوای یکنواخت است.

فشار پیستوله بادی نسبت به فشار پیستوله برقی بسیار بیشتر است. از دیگر تفاوت های این دو محصول می توان به میزان رنگ مصرفی کمتر مدل بادی اشاره کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *